Skip to content

Hybridisering supermarktaanbod

Met ons dagelijkse supermarktaanbod zijn wereldwijd veel partijen actief om zich te onderscheiden met maatwerk en aanpassing aan de maatschappelijke druk van ‘sneller is beter’. De technologie biedt de mogelijkheden en de klant krijgt steeds meer alternatieven voor het in huis halen van de boodschappen.

Binnen de traditionele (fysieke) supermarktformules is er inmiddels een vergaande diversificatie van kleine city-stores tot aan de grootschalige foodmarkten. Maar nog steeds moet de ‘last mile’ en de fysieke actie van betreden, selecteren en afrekenen, naar huis gaan en uitpakken door de klant zelf gedaan worden. Logisch dat partijen manieren bedenken om op één of meerdere onderdelen onderscheid te maken en de klant te ontzorgen. Walmart gaat heel ver door boodschappen tot in de koelkast te deponeren.

De boodschappen worden door de bezorger in de koelkast gelegd
De boodschappen worden door de bezorger in de koelkast gelegd

De Chinese keten AiFi is in Shanghai gestart met he openen van compleet kassaloze winkels en dit concept zal verder worden  uitgerold en verfijnd. Ook in Nederland zijn bij de Albert Heijn en Aldi al voorbeelden te vinden van supermarkten zonder checkout.

Aifi store zonder checkouts
Aifi store zonder checkouts

Flitsbezorger in opkomst

Het snel thuisbezorgen van een boodschappenpakket is zeker niet nieuw, het kunstje is volgens de oprichter van Gorilla afgekeken van een Turkse kruidenier die dit decennia geleden al deed. Daar riepen de vrouwen vanuit het raam hun boodschappen naar de kruidenier aan de overzijde en die werden dan vervolgens direct gebracht. Maar ook de kruideniers in het Nederlandse straatbeeld brachten de boodschappen thuis met een ‘lead time’ van hooguit enkele uren.

Het tumult dat in diverse Nederlandse steden ontstaan is door de overlast van met name het gedrag van de bezorgers en de “dark stores” is al in diverse media belicht. Zie daarvoor ook dit artikel met bijbehorend Youtube filmpje waarvoor Retail Prospect als deskundige is geïnterviewd.

In Amsterdam, Rotterdam en Utrecht zijn recent één of meerdere vestigingen gesloten op grond van diverse verordeningen. Deze vestigingen zijn feitelijk distributiecentra, maar bevinden zich meestal in voormalige winkelpanden. Verplaatsing naar een bedrijventerrein levert een logistiek probleem op met de gewenste bezorgtijd van 10 minuten. Een lastige puzzel dus om deze nieuwe vorm te integreren in de stedelijke structuur. Zoals met veel innovaties zal er uiteindelijk wel een oplossing gevonden worden voor deze opstartproblemen en zijn we weer een stap dichterbij een compleet hybride supermarktaanbod waarin iedere consument zijn/haar aanbod op maat kan vinden!